Arquitectura i Tecnologia. Equipaments Híbrids

Professors

Jordi Ros Ballesteros          Oscar Linares de la Torre             Carol Beuter Sánchez

Aules

C-B9

Dimarts de 08:30 a 11:30    Dijous de 10:30 a 13:30

Presentació

El “Taller Temàtic Arquitectura i Tecnologia. Equipaments Híbrids: Construccions en fusta a centres urbans europeus” es planteja com una assignatura semestral que proposa una aproximació al projecte a través de tres escales diferents: l’escala 1:2000, on s’atén especialment l’adequació del projecte al lloc; l’escala 1.200, en què s’atén la resolució espacial del programa; i l’escala 1:20, on s’aborda la definició tectònica de la forma mitjançant la construcció.

Pel què fa al lloc, aquest curs en concret el projecte es desenvolupa en col·laboració amb el Departament d’Urbanisme i Habitatge de l’Ajuntament d’Amsterdam, especialment interessat en el desenvolupament i creixement urbà d’alta densitat, en fusta. A més, el curs es realitza en col·laboració amb el professor de l’Amsterdam Academy of Architecture, Michael Spaan, responsable i coordinador de diversos workshops centrats en la fusta. L’emplaçament escollit es troba a l’oest del centre històric, a la zona portuària de Haven-Stad. Aquesta zona portuària antigament va ser la porta d’entrada de la fusta que els holandesos importaven des de les seves colònies. Actualment és desenvolupa com una zona industrial que la ciutat vol transformar en un teixit urbà residencial i productiu. L’exercici se centrarà en ocupar i repensar una gran nau anomenada Houtveemloods, una gran estructura metàl·lica que cobreix una àrea major que la d’una maçana de l’eixample de Barcelona, que originalment servia per descarregar els vaixells de fusta i que, actualment, s’utilitza com a magatzem de cacau.

Pel què fa al programa, val a dir que els conceptes de reutilització, reciclatge i economia circular no es limiten, només, a reaprofitar i repensar una arquitectura ja existent, sinó que s’incorporen també al projecte a través del propi programa. En cursos anteriors s’han treballat programes d’equipaments públic híbrids, que combinaven espais productius, espais docents, espais expositius, programes socials i, en algunes ocasions, usos residencials. Tot, en torn al reciclatge d’algun element quotidià, com els llibres o la roba. En aquesta ocasió, el curs plantejarà algun programa similar orientat al reciclatge d’algun si pot ser amb empremta local.

Pel què fa a la tècnica, el taller parteix de la idea que projecte i construcció no s’entenen en cap cas com qüestions independents i accessòries. Més aviat al contrari, es fonen i es confonen en  una mateixa realitat física. El material escollit aquí és la fusta. Entenem que es tracta d’un material sostenible, vàlid tant per a la resolució de l’estructura, com per la definició de l’envolupant o la definició dels espais interiors. Al seminari s’aborda la tècnica i la tectònica de la fusta a partir de l’anàlisi de diferents projectes construïts en fusta; aquest estudi inclou tant la comprensió espaial i climàtica del projecte, com la seva definició estructural i constructiva, des de la forma general fins al nus estructural més concret. Així els alumnes construeixen col·lectivament un catàleg d’arquitectures en fusta que serviran per abordar i resoldre les seves pròpies propostes

+[programa]